وعده جهرمی برای جلوگیری از گرانی گوشی 2 تغییر در خرید گوشی از روز اول رجیستری

زهرا حاجیان –در حالی که برخی کارشناسان و مسئولان امر از افزایش احتمالی 15 تا 30 درصدی قیمت گوشی همراه با اجرای رجیستری خبر داده اند، وزیر ارتباطات روز گذشته اعلام کرد : با اجرای رجیستری، مردم نباید آسیبی ببینند،بلکه کسانی باید آسیب ببینند که قاچاق می کنند و کارگروهی هم که به همین منظور تشکیل شده، یکی از وظایفش جلوگیری از  افزایش قیمت گوشی در بازار است .
آذری جهرمی در حاشیه همایش روابط عمومی ها درباره تاثیر اجرای رجیستری بر قیمت گوشی گفت: تأثیر رجیستری بر قیمت بسیار اندک و در حد هزینه گمرک است.البته طبیعتا در اجرای طرح مشکلاتی به وجود می‌آید که باید اشکال را بررسی و آن را حل کرد. اگر هم با اجرای طرح اختلالاتی به وجود آمد ،قول می‌دهیم در اسرع وقت بشنویم و مشکلات را حل کنیم.
جهرمی درباره تعرفه اینترنت ثابت نیز تصریح کرد :در این خصوص نظرات کاربران را دریافت  کردیم که دقیق و حساب شده بودو مردم به سقف حجم اینترنتی، معترض هستند چرا که پاسخ گوی نیازهایشان نیست. برخی توجیه نشده بودند که چرا تعرفه برخی خدمات داخلی باید کمتر باشد.نگاهی که مردم به این طرح داشته اند ؛جامع و کامل بوده چرا که حجم بازخوردها زیاد بوده است.نظراتی که دریافت شد در سازمان تنظیم مقررات در دست بررسی است و تعرفه جدید در ۱۰۰ روز اول اجرا می‌شود.
وی درباره آخرین وضعیت موتور جست‌وجوی بومی نیز افزود : در پیوست حکم مقام معظم رهبری به اعضای شورای عالی فضای مجازی ، یکی از مباحث مطرح شده ،موضوع موتور جست وجو بوده و وزارت ارتباطات نیز در چهار سال گذشته در این زمینه اقدامات پژوهشی مناسبی انجام داده است  اما این موتور بازار خوبی ندارد و خیلی نتوانسته موفق باشد ولی این که الان بگوییم می‌توانیم موتور جست‌وجو داشته باشیم و نیازهای مردم را برطرف کنیم، باید بگویم نه، نمی‌توانیم. نیاز به کار و انرژی بیشتر و توجه به الگوی اقتصادی بازار وخواسته های مردم وجود دارد.


جهرمی همچنین در همایش روابط عمومی ها با اشاره به این که در گذشته 10 سال از ورود اینترنت به کشور جلوگیری و همین باعث عقب ماندگی محسوسی در کشور شده است،گفت:نباید این خیال را داشت که فضای مجازی، مخرب فرهنگی است بلکه فضای مجازی تقویت کننده و ترویج دهنده فرهنگ است.وی با اشاره به پروژه اینترنت کودک افزود: این یک واقعیت است که باید صنعت اینترنت کودک را فعال کنیم. تولید محتوا در حوزه کودک بسیار سودآور است.یک جامعه هفت میلیونی مخاطب در حوزه اینترنت کودک وجود دارد و همین مسئله بستری مناسب برای توسعه آن است. نظارت بر کودک، یک حرکت مثبت است که در غرب نیز برای این کار هزینه می‌شود .هم اکنون طرح اینترنت کودک در حال راه‌اندازی است و باید بعد از اجرا، بازخوردش به مردم ارائه شود. وزیر ارتباطات با بیان این که دیگر فیلترینگ جواب نمی‌دهد، تصریح کرد: نگاه به فیلترینگ دیگر جواب نمی‌دهد و باید ظرفیت تولید را فعال کنیم.
 
   فراخبر
۲ تغییر در فرایند خرید گوشی از روز اول رجیستری

با آغازرسمی اجرای رجیستری از پایان مهر، خریداران باید به این نکته توجه کنندکه دو تغییر در فرایند خرید حضوری و اینترنتی گوشی از روز اول اجرای رجیستری رخ خواهد داد.به گزارش فارس،با آغاز طرح و با مشمول شدن برند (های) خاص، افرادی که قصد خرید آن مدل‌ها را دارند، باید اقداماتی انجام دهند:ابتدا لازم است خریدار، شناسه 15 رقمی گوشی را که روی جعبه گوشی قابل رؤیت است، بررسی کند.
همچنین با شماره‌گیری کد #06#*، شناسه 15 رقمی نمایش داده می‌‌شود. این شناسه روی بدنه یا پشت باتری نیز درج شده است (این روش برای همه گوشی‌ها قابل اجرا نیست زیرا در برخی گوشی‌ها امکان باز کردن گوشی وجود ندارد). بنابراین قدم اولی که خریدار باید طی کند این است که توجه کند، این شناسه‌ها که همگی متعلق به یک گوشی است، یکسان باشد. در صورتی که شناسه‌ها یکسان نبود، توصیه می‌شود آن گوشی خریداری نشود.چنان چه فرد پس از خرید، متوجه شد شناسه‌ها با یکدیگر یکسان نیست، باید گوشی را پس دهد.قدم بعد، بررسی اصالت دستگاه است.
فرد پس از مطابقت شناسه‌ها، می‌تواند از اصالت گوشی اطمینان حاصل کند. مصرف‌کننده می‌تواند شناسه 15 رقمی را به سامانه پیامکی  30008887 و کد USSD که به زودی اعلام خواهد شد،ارسال کند سپس پیامکی دریافت خواهد کردکه اطلاعاتی از جمله مشخصات فنی گوشی، شرکت گارانتی‌کننده، نو یا دست دوم بودن گوشی نشان داده می شود.در خرید اینترنتی نیز پس از تحویل گوشی، پیشنهاد می‌شود فرد اقدامات فوق را انجام دهد و در صورتی که پس از پرداخت هزینه متوجه مغایرتی شد، تا هفت روز فرصت داردگوشی را پس دهد.مصرف‌کننده نباید هیچ هزینه‌ای برای این اقدامات  پرداخت کند و در صورتی که فروشنده به اسم رجیستری هزینه‌ای طلب کرد، توصیه می‌شود فرد آن فروشگاه را ترک کند.
سایر اخبار این روزنامه